פסטה עם ארטישוק וטונה

_MG_8953
לפני הרבה שנים כשהיינו זוג צעיר לילד אחד, השארנו בפעם הראשונה את בנינו הבכור עם סבא וסבתא ונסענו לסוף שבוע ארוך בקפריסין. האביב היה בעיצומו, פרחים בשלל גוונים פרחו בכל מקום, נחלים זרמו ומטעי הדובדבנים ליבלבו. שכרנו גיפ קטן פתוח ונהנו מחופש מוחלט ללא תלות בילדים, נסענו ללא תיכנון מוקדם בדרכי העפר מגלים מקומות, כפרים וחופים.

במהלך אחד הימים הגענו לכפר קטן ובמרכזו טברנה אחת קסומה. נכנסנו למסעדה ובפנים היו המון צנצנות מסודרות על מדפים מלאים בארטישוקים כבושים. צנצנות כאלה תמיד מסקרנות ומגרות אותי. מעבירות תחושה של ביתיות, אהבה לבישול, חיבור למסורת של פעם וכבוד לתוצרת האדמה. התחושה היא שמי שהשקיע כזאת עבודה בשימור כל הארטישוקים האלה בודאי אוהב ויודע לבשל. בעלת המקום, יווניה טיפוסית עם סינר וחיוך רחב הגישה לנו מנות פשוטות ומענגות: חביתה עם ארטישוקים,סלטים טריים והכל מאד טעים. יש כאלה שחוזרים מקפריסין עם תחרות ורקמות, אנחנו חזרנו עם מזכרת אחרת, צנצנות ארטישוק שאכלנו לאט לאט בכדי שהטעם לא ייגמר.

IMG_6106 מאז כל פעם שאנחנו בשווקים באירופה אנחנו מחפשים את הארטישוקים האלה. מצאנו שוב ארטישוקים כבושים בדוכן בשוק בסלובניה ששייך לזוג איטלקים. הם מייצרים שני סוגים,האחד נצלה על גחלים ואז עובר תהליך כבישה והשני עובר תהליך שימור מלא תבלינים וטעמים. גם בארץ אפשר להנות מהטעם הזה וניתן לקנות בשוק בנמל תל אביב בדוכן שמוכר מוצרים איטלקיים את שני הסוגים. המוצר לא זול אבל מאד טעים ומשדרג מאכלים.

_MG_7918

בשנים האחרונות החל חקלאי מקומי לגדל ארטישוקים פה בישוב. השדה שלו גובל בבית של חברים טובים וכל פעם שיושבים אצלם בגינה בתקופה זו של השנה נחשפים למראה המדהים הזה.

_MG_8564

הארטישוק הוא למעשה ניצן הפרח שטרם הבשיל.שיא העונה שלו היא בחודשים מרץ- אפריל ועכשיו לקראת סופה אפשר למצוא אותו במחירים שפויים.

_MG_8587

אני קניתי ארגז שלם ישירות מהמגדל וישבתי וקילפתי עשרות ארטישוקים השבוע… לא כדאי לראות איך הידיים שלי נראות אבל לאט לאט נכנסים לקצב. כדאי לעבוד בנחת בישיבה והכי כייף עם שותפים לעשיה. אני החלטתי לנסות לשחזר טעמים. עשיתי הרבה נסיונות ואשתף פה בשניים שיצאו הכי טוב בעיני.

_MG_7996

הארטישוקים האלה נפלאים כמנת אנטי פסטי, ישדרגו כל סנדוויץ וסלט, הם תוספת מדהימה לפיצה ונפלאים עם פסטה. מצרפת מתכון משובח לפסטה עם ארטישוקים וטונה בהשראה מספר של חנוך פרבר. עכשיו גם לי יש הרבה צנצנות על מדפים ובמקרר ואני מלאה בתחושת סיפוק ואושר.

_MG_8750

קילוף ארטישוקים

מכינים קערה עם מים קרים ומיץ מלימון אחד.זורקים פנימה גם את חצאי הלימון הסחוטים.

חותכים לימון נוסף לשני חצאים.

_MG_8689

בעזרת סכין קוטמים את הארטישוק בערך בשני שליש מאורכו.

_MG_8731

מנקים בעזרת הידיים את כל העלים החיצוניים עד שמגיעים לעלים בעלי מרקם עדין יותר וצבעם משתנה

חותכים את הגבעול ומשאירים 2-3 ס"מ אורך. קולפים בעזרת סכין קטן או קולפן את הגבעול ותחתית הארטישוק,

_MG_8732

חותכים לרבעים,בשלב זה כדאי למרוח בחצי לימון את החתיכות על מנת לנסות למנוע השחרה. בעזרת סכין קטנה או כפית מנקים את השערות מתוך לב הארטישוק.

_MG_8740

מניחים בתוך מים קרים עם לימון וממשיכים עם שאר הארטישוקים.

_MG_8782

ארטישוק צלוי כבוש בשמן זית וחומץ יין לבן

• 10-12 לבבות ארטישוקים בינוניים חתוכים לרבעים
  • 4 שני שום קלופות וחצויות
  • 1 וחצי כוסות חומץ יין לבן
  • 2 כוסות שמן זית
  • חצי כפית גרגירי פלפל שחור
  •  מלח
  • רצועת קליפת לימון (רק החלק הצהוב)

בסיר מרתיחים ליטר מים עם רצועת קליפת הלימון וכפית מלח. לאחר שהמים רותחים מוסיפים חצי כוס חומץ יין לבן  ואת הארטישוקים. מבשלים על אש נמוכה בין 15 ל 20 דקות עד שהארטישוקים מתרככים אבל לא יותר מידי.

מסננים את הארטישוקים ומשאירים ליבוש מספר דקות במסננת.

מעבירים לקערה ומוסיפים 2 כפות שמן זית, מלח ופלפל שחור מערבבים ומצפים בעדינות את כל הארטישוקים בשמן.

מחממים מחבת פסים במשך כ 5 דקות על אש חזקה, מסדרים את לבבות הארטישוק בשכבה אחידה. צולים מספר דקות מכל צד.

בצנצנת נקיה ויבשה מסדרים את הארטישוקים וגרגרי פלפל שחור. בסיר מחממים בזהירות על אש בינונית שמן זית עם שיני השום (חימום קל בלבד) ובסיר נפרד מחממים כוס חומץ יין עם כפית מלח עד שהמלח נמס.

שופכים את החומץ החם על הארטישוקים ואחריו את שמן הזית החם. סוגרים כל עוד חם ומצננים. אפשר להשתמש בארטישוקים עוד באותו היום למי שלא מתאפק, אבל הטעם והמרקם משתבח כעבור מספר ימים. עדיף לשמור במקרר.

_MG_8880

• מלח
  • פלפל שחור

הכנה

בסיר מחממים רבע כוס שמן זית עם השום, לשמור על חימום עדין ולא לתת לשום להשחים. מוסיפים ארטישוקים, יין, רבע כוס שמן זית, קליפת לימון ומוסיפים מים לכיסוי הארטישוקים.

מביאים לרתיחה, מכסים ומבשלים כ 15 דקות על אש נמוכה. מוסיפים מיץ לימון, פטרוזליה ונענע וממשיכים לבשל חמש דקות נוספות. טועמים ומתקנים תיבול (אמורים לקבל טעם לימוני מודגש).

מורידים מהאש ומצננים את הארטישוקים בסיר, מעבירים לצנצנת נקיה ויבשה ושומרים במקרר.

_MG_8840

פסטה עם ארטישוק וטונה

חומרים ל 3 מנות

• 300 גרם פסטה מבושלת (פרפרים, צדפות או כל צורה רצויה)
  • 3-4 כפות שמן זית
  • 6-8 ארטישוקים משומרים חתוכים לרבעים
  • 20 זיתים שחורים מגולענים וחתוכים
  • 4 כפות מיץ לימון
  • קופסת טונה – עדיף בשמן זית (אני ממליצה על טונה ריו בשמן זית)
  • 4 כפיות צלפים שטופים וחתוכים לחצאים
  • 1/3 כוס נענע טריה קצוצה
  • פלפל שחור גרוס
  • מלח
  • רבע גוש גבינת פטה חתוכה לקוביות

הכנה

מחממים שמן במחבת, עדיף מסוג לא נדבק, ומטגנים את לבבות הארטישוק במשך דקה. מוסיפים טונה, זיתים, צלפים, מיץ לימון ונענע ומערבבים כדקה נוספת על האש.

מוסיפים את הפסטה ומערבבים דקה נוספת, במידה ונראה שהפסטה יבשה מוסיפים בזהירות עוד מעט שמן זית ומטבלים במלח ופלפל.

_MG_8937

מוסיפים את הפטה ומערבבים בעדינות עד שהגבינה מעט מותכת אבל נשארת שלמה, מורידים מהאש ומגישים חם.

_MG_8981

6 תגובות ל-“פסטה עם ארטישוק וטונה

1. דנה יקרה. איזה שפע שאת מביאה איתך ברעיונות , בכתיבה האישית שלך, ובפשטות של כל היופי הזה. תודה רבה. עדי

Sent from Orange email services

2. נראה טעים מאוד !מה עושים אם אין ארטישוקים ?

• למתכון של הפסטה אפשר להשתמש בתחתיות ארטישוקים קפואים. מפשירים את התחתיות, חותכים לרצועות דקות וצולים בשמן זית, הופכים צד וממשיכים לפי המתכון.

3. וואו דנה נראה מלא עבודה אבל ששווה כל רגע….
    והצילומים…מדהימים!!! אלופה.

4. נראה מעולה! רצה לחפש מחר ארטישוקים…

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )