סלובניה – ריזוטו גריסים עם פטריות

הכרתי את סלובניה בפעם הראשונה לפני כ-4 שנים. נסענו לטיול עם המשפחה המורחבת, שכרנו בית מהמם בהרים, משופץ בטוב טעם עם גינת ירק ובריכה אקולוגית בחצר. ציפיתי לארץ מזרח אירופאית שסימני המשטר הקומוניסטי ניכרים בה אבל להפתעתי גיליתי ארץ מפותחת בעלת תשתיות מעולות ,אנשים מקסימים ואדיבים, כולם דוברי אנגלית. הכל מסודר, נקי ואסטתי עם שילוב של הרבה חום אנושי. סלובניה היא ארץ יפיפיה עם יערות מגוונים ופראיים, הרים גבוהים ונופים מהממים, שופעת נהרות, נחלים ואגמים בעלי צבע מים מיוחד. אפשר להנות מטבע שמור, לא פגוע ומתוייר וגם להנות מקפיצה לארצות השכנות: איטליה לבילוי עירוני וקרואטיה לחופי ים יפיפיים. התאהבנו בסלובניה בעיקר באיזור מסויים ליד נהר הסוצה ומאז חזרנו לשם כל קיץ לתקופה ארוכה. הכרנו אנשים מקסימים ונוצרו לנו איתם קשרי ידידות מיוחדים ויקרים לנו מאד.

ביקרנו שוב בסלובניה בחג שבועות, הפעם רק מבוגרים עם חבורה של מספר זוגות חברים. כחבורה אנחנו נקראים "בוואטס אפ" "שישי מסביב לעולם". בערך פעם בחודשיים אנחנו מתכנסים באחד הבתים לארוחה משותפת בנושא מסויים. המארח בוחר את הנושא, קובע תפריט ומחלק לכל אחד את חלקו בהכנת הארוחה.  אנחנו נהנים מארוחות מעולות עם אווירה טובה וגם חוקרים תוך כדי תרבויות ומאכלים מרחבי העולם. התחלנו עם המוכר: ארוחה איטלקית, ספרדית ,צרפתית ובהמשך עברנו לחקירה מעניינת של אוכל טורקי, הונגרי ומאכלי דים סאם. כשסיפרנו לחברינו הסלובנים שנגיע עם חבורה שנוהגת לבשל ביחד הם הזמינו אותנו לארוחה סלובנית.

הסלובנים מאד מחוברים לטבע. כמעט בכל בית אפשר לראות גינת ירק חלומית מסודרת ומושקעת שממנה הם נוהגים לאכול במשך הקיץ. כשמטיילים בטבע לעיתים קרובות פוגשים אנשים עם סלים מלקטים תותי בר, פטריות או כל מיני עשבי בר מיוחדים. הם מכינים לבד מתוצרת עצי הפרי שבחצר ריבות ומשקאות אלכוהוליים למיניהם בעיקר שנפס ורבים מכינים לבד נקניקים וגבינות. כמו שהם הסבירו לנו הסלובנים אוכלים הרבה תפוחי אדמה ולקראת סוף הקיץ רואים משפחות שלמות מגוייסות לקטיף תפוחי אדמה אותם הם אוגרים למשך החורף.

בארוחה שהכינו לנו הושקעה הרבה אהבה בליקוט תוצרת מהטבע, הכנה ביתית של האוכל ושימוש בחמרי גלם טריים ומשובחים. ערכו לכבודינו שולחן מרשים וחגיגי מקושט בזרי פרחים פראיים ועליו סודרו צלחות מלאות דובדבנים טריים ומעולים שזה עתה נקטפו, פירות יער ותותי בר שנראים כמו התות המתורבת אבל מאד מאד קטנים וצלחת ענקית שסודרה עם הרבה סבלנות של נקניקים שהוכנו לבד על ידי המארחים עם גבינות.

כמובן שהיה הרבה אלכוהול שהוא מרכיב חשוב בכל אירוע חברתי סלובני ובנוסף ערכו לנו הפתעה נוספת והגיע חבר נגן אקורדיון שמיד עשה שמח. מבושמים באלכוהול, כשברקע מתנגנת מוסיקה האווירה מיד הפשירה והלבבות נפתחו. כולנו שרנו שירים ופצחנו בריקודים.

לבסוף התישבנו סביב השולחן ולמנה ראשונה אכלנו כדורי ריקוטה מתובלים בעשבי תיבול טריים שהשתלבו נפלא עם תפוחי אדמה אפויים בתנור בדיוק במידה הנכונה.

למנה שניה הכינו מעין פריטטה מפוצצת בעשי תיבול רובם בר מהטבע עם ארומה מיוחדת בליווי לחם שנאפה כמובן לבד.

על השולחן היו כדים עם מיץ מיוחד שהופק מפרח הסמבוק השחור. הצמח נמצא בגינות סלובניות רבות ובתקופה זו של השנה הפרח פורח. זה הזמן בו מפיקים מהפרח תמצית למיץ לשימוש לכל השנה. הצמח ידוע בסגולותיו הרפואיות לחיזוק המערכת החיסונית ולמיץ יש טעם מאד עדין רענן ומיוחד.

לאחר מכן הוגש מרק סלובני מסורתי בשם יוטה. המרק מכיל כרוב, שעועית יבשה ובשר. נהוג לאכול אותו בליווי שבלולי בצק ממולאים נקניק ונקניקיה. את הנקניקיות הכין לבד אחד המארחים. אני צמחונית אבל כולם הסכימו שאלה הנקניקיות הכי טעימות שהם אי פעם אכלו ונשאר געגוע לעוד.

אחרי עוד הרבה כוסות אלכוהול והרבה צחוקים המשכנו לאכול… הגיעו צלחות עם מעין "ריזוטו גריסים" עם פיטריות בר שלוקטו בטבע ומעליהם פיזרו מעט פרמזן ועשבי תיבול לשילוב טעמים מושלם. המשכנו בעוד ריקודים, לימדנו שירים ישראלים, למדנו שירים סלובניים וכמובן עוד אלכוהול.

כשהגיע הקינוח הייתי בטוחה שאין לי יותר מקום בבטן אבל אחרי שראיתי את הקרם שניט ושטרודל התפוחים מיד נמצא עוד חלל נוסף שקיבל בשמחה את המעדנים האלה. סלובניה היתה עד מלחמת העולם הראשונה תחת כיבוש של האימפריה האוסטרו הונגרית ולכן עולם הקונדיטוריה מושפע מאוסטריה. בעיירה בשם בלד השוכנת לגדות אגם פסטורלי יש בית קפה המתגאה כי שף שלהם המציא וראיציה של עוגת הקרם שניט ובכל בית קפה באגם מגישים עוגת קרם שנית יציבה ומלאה גלטין, כך שחלק מהגאווה הסלובנית היא העוגה הזו. היתה ארוחה חוויתית ביותר, עליזה, טעימה, מרגשת שלא תשכח ובעיקר הלב הרגיש רחב ואוהב על שזכינו לקשרי ידידות מיוחדים אלה.

כשחזרנו לארץ ניסיתי לשחזר את המתכון של הגריסים. אמנם גריסים מתחברים יותר טוב לקור האירופאי והם בדרך כלל כבדים ומחממים אבל יש משהו קליל במנה הזו. לא מבשלים אותה כמו ריזוטו אבל התוצאה מרגישה כמו וזו בהחלט יכולה להיות ארוחה קייצית חביבה בליווי סלט חסה רענן. אצלינו כל הילדים (חוץ מזה שתמיד עושה בעיות) אכלו ונהנו.

ריזוטו גריסים עם פטריות

• 2 כפות שמנת מתוקה
  • 4 שיני שום

הכנה

מחממים את השמן ומזהיבים את הבצל בעדינות. מוסיפים את הגריסים מערבבים ומוסיפים 2 וחצי כוסות מים. מביאים לרתיחה ומתבלים בכפית שטוחה של מלח ומעט פלפל שחור. מכסים ומנמיכים את האש ומבשלים כ 35-40 דקות עד שרוב המים מתאדים והגריסים מעט לחים. מורידים מהאש ומשאירים את הסיר סגור מספר דקות.

חותכים את הפטריות לפרוסות עבות. מחממים מעט שמן במחבת ומטגנים את השום הכתוש עד להזהבה (להימנע מטיגון יתר שישאיר טעם מר), מוסיפים את הפטריות וומקפיצים  מספר דקות על אש חזקה עד לצריבה קלה של הפטריות.

מוסיפים את הפטריות והשמנת המתוקה לגריסים, מערבבים על להבה נמוכה דקה או שתיים, מתקנים תיבול ומגישים בליווי עירית קצוצה ושבבי פרמז'ן מעל.

2 תגובות ל-“סלובניה – ריזוטו גריסים עם פטריות

1. דנה,אין מילים,מקסים ,מקסים וכמי שגם אכלה את המנה באותו ערב, ממש טעים,
    מתכננים גם בבית כאן להכין אותה,טוב ששלחת את המתכון

2. נראה מעולה. איך קוראים למקום בו התארחתם.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )